Roligt rörig och rockig från början till slut

Dagens Nyheter

Scen
Verk: “Inside out” med Cirkus Cirkör
Plats: Lund
Regi: Tilde Björfors
Musik: Irya Gmeyner & Pange Öberg

Roligt rörig och rockig från början till slut.

Cirkus Cirkörs “Inside out” är en fristående andra del i trilogin om kroppen. Och det finns väl ingen som har bättre förutsättningar för att utforska kroppens möjligheter och begränsningar än just denna trettonåriga nycirkusgrupp. Cirkör har alltid appellerat till en ung och alternativ publik som vågar tro att man faktiskt kan upphäva tyngd lagen; om inte helt så åtminstone en smula, om inte hela tiden så i korta, magiska ögonblick.

I “Inside out” utgör kroppens inre och yttre den helhet som enskilda framträdanden inordnas i, men egentligen är det den suggestiva cirkusstämningen som ger föreställningen karaktär, och det är de klassiska cirkusnumren som imponerar mest: Mirja Jauhiainens och Sanna Kopras trapetsnummer, Andreas Falk i hjulet eller på språngbrädan.

Ingen grupp utnyttjar så fiffigt den enkla lilla grundtanke som säger att man måste påminna publiken om att det är lätt att falla och att tappa något innan man kan slå den med häpnad genom gå på lina (Molly Saudek) och jonglera (Jay Gilligan).

I svårighetsgrad ligger man ännu en bit från Monte Carlo-klassen, och kroppskonceptet spretar för mycket för att tränga under huden, men föreställningen är roligt rörig och rockig från början till slut. Fefe Deijfens vitsminkade konferencier utgör föreställningens bångstyriga centrum och när han någon gång tar paus ser rockgruppen Irya’s Playground till att pulsen hålls uppe.