Mer än ett popband

NÖJE
Publicerad torsdag, april 18, 2013 – 21:50
Text och foto av Linnea Nilsson

Irya Gmeyner
Gör: Musiker, sångerska i bandet Irya´s Playground och en av grundarna till Cirkus Cirkör.
Bor: Lund och Stockholm
Aktuell med: Nya skivan ”The pain of letting go” släpptes i veckan.

Pange Öberg
Gör: Musiker i bandet Irya´s Playground och grundare av Mejeriet i Lund.
Bor: Lund
Aktuell med: Nya skivan ”The pain of letting go” släpptes i veckan.

Musikerna Irya Gmeyner och Pange Öberg är ett par i både kärlek och jobb.
I onsdags släpptes deras nya skiva och ännu en föreställning är på gång. Paret räds inte för att samsas på scenen varken med poeter eller cirkusartister.

Vårvärmen har äntligen kommit och solen så stark att Irya Gmeyner och Pange Öberg väljer skuggplatsen i trädgården i Lund. Det är tisdag eftermiddag, dagen före nya plattan ska släppas, en platta som de arbetat med i mer än ett år.
– Det känns jätteskönt. Trots att vi hållit på så länge blev det jättestressigt i slutändan. Jag gick faktiskt ner flera kilon av ren stress, säger Irya Gmeyner och skrattar.

Pange Öberg fyller i.
– Jag vet inte vad det är med mig, men just nu känns det som om jag inte bryr mig. Jag vet att alla recensioner kommer att komma i morgon, men jag är inte nervös. Vi är trygga i det här och om någon inte tycker om det, så är det inte så viktigt. Det är en skön känsla faktiskt, säger han.

Irya Gmeyner och Pange Öberg, som också lever ihop som ett par, har gjort musik tillsammans under namnet Irya’s Playground i nästan tio år. Första skivan kom 2008 och nu kommer alltså nummer två: The pain of letting go.

Drömsk och filmisk pop
De beskriver själva musiken som en karg och egensinnig alternativ pop.
– Och så drömsk på det, säger Irya.
– Jag skulle hellre säga filmisk, säger Pange.

Hur är det att både leva och jobba ihop?
– Det är inte alltid en dans på rosor, men fördelarna överväger, svarar Irya.
– Det håller jag inte med om, säger Pange och skrattar kort, men säger sedan allvarligt att det för honom inte finns några alternativ.
– Det är bara så det är och det är vackert.

Under arbetsprocessen sitter de ofta på varsitt håll. Gör olika demos som de sedan spelar upp för varandra. De låtidéer som båda gillar arbetar de vidare med. Pange inriktar sig oftast på bas och rytm, Irya på melodi och sång. Det är också hon som skriver de flesta av texterna.
– Men jag måste gilla texterna, annars funkar det inte, säger Pange. Vi har som mantra att båda ska stå bakom precis allt.
– Ibland får jag stå på mig för att få med en textrad som jag verkligen vill ha med. Jag sjunger fruktansvärt dåligt om jag inte får någon känsla för texten, säger Irya.

Överenskommelsen om att båda ska gilla allt har gjort att den nya skivan blivit mörkare och mer melankolisk än de först tänkt.
– Eftersom vi vill komma överens om allt har vi lyssnat och lyssnat och valt bort de lite mer catchy låtarna efter hand. De tröttnar man på fortare, så det blev visst en depplatta istället, berättar Irya.

Brokig bakgrund
Båda har en brokig karriär bakom sig. Irya Gmeyner har varit med och grundat både Cirkus Cirkör och en egen gymnasieskola. Pange Öberg är gammal musikprofil i Lund och den som startade kulturhuset Mejeriet. Under många år tog han världsstjärnor som Miles Davis och Iggy Pop till lilla Lund. Idag är det den egna musiken som står i centrum, men det gränsöverskridande finns kvar. Viljan att göra mer än att bara spela.
– Vi har alltid tänk Irya’s Playground som en lekplats för olika projekt och musik som någonting mer än en rockscen. Just nu håller vi till exempel på med en föreställning där musiken är central, men där sångtexterna också kommer att berättas bildligt, berättar Irya.

Förra plattan resulterade också i en föreställning kallad Inside Out framförd tillsammans med Cirkus Cirkör. En föreställning som blev mycket uppskattad och lockade fulla hus runt om i världen.

Båda har gjort mycket, men framtidsdrömmarna är ändå många. En är att deras musik ska användas i film. Det finns en intresserad regissör, men paret vill inte berätta mer innan allt är klart.
– Men vår musik har redan använts i flera teve-serier. Helt plötsligt har vi uppmärksammats i USA och amerikanska teve-bolag har börjat höra av sig. Vi har till och med spelats i Beverly Hills som tydligen har börjat göras igen, berättar Pange.

Uppmärksamheten här hemma har också vuxit. Nyligen publicerade Helsingborgs dagblad ett långt reportage om Pange Öberg och hans liv, vilket fick stort genomslag.
– Helt galet, bara idag har tre personer stannat mig på gatan och sagt att de läst texten, säger han.

Tuff barndom
Historien är medryckande och berättelsen utlämnande. Pange Öberg växte upp på den skånska landsbygden med en grovt kriminell styvfar och barndomshemmet var navet i hans narkotikahandel.

Den biologiska pappan var narkotikapolis, men det kände Pange själv inte till då han växte upp.
– När man ställer sig upp och berättar sin historia kan man inspirera andra, det är häftigt, säger han.
Är det din tuffa barndom som gjort dig så driftig?
– Ja, det har nog varit en överlevnadsinstinkt. För mig har det alltid varit viktigt att jag ska klara mig själv eftersom jag vet hur det är att vara beroende av någon när det inte funkar.
– Många som har haft det tufft vaknar upp tidigare, fyller Irya Gmeyner i. Jag har inte haft det lika svårt som Pange, men jag fick också bli vuxen tidigt. Jag fick försörja mig själv från det att jag var 15 år. Jag fick vetskapen att om jag inte fixar det här själv så kommer det inte att bli gjort. Jag kommer att gå hungrig om jag inte fixar det här, för att uttrycka det krasst.

Trots att de alltid fått klara sig själva har de vågat satsa på musiken, en bransch som inte alltid är lukrativ. De vittnar båda om att det blivit allt svårare att försörja sig inom musik, men hoppas innerligt att musikbranschen är på väg in i en ny fas.
– Branschen har tittat i backen länge nog nu och pratat om att ingen säljer skivor, men jag tror att vi är på väg in i en ny tid och att det kommer att komma någonting positivt ur svackan som varit. Jag hoppas på fler crossover-projekt där film, musik, konst, poesi och teater kan sambefrukta varandra, säger Irya.

Pange har kvar sin tjänst på artistföretaget United Stage som livlina och Irya har ibland tänt att hon ska utbilda sig till ett yrke, för ekonomin skull.
– Men precis när jag tänker så dyker det alltid upp någonting. Det är som om någon säger: ”nej, nej, smit nu inte ifrån musiken”, berättar hon.