THE IMPORTANCE OF COURAGE
Courage and determination on stage and on album.
Irya’s Playground has received much praise for their music for Cirkus Cirkör performance Inside Out. On the new album, they leave the ring for 11 tracks about courage to dare everything.
DN Kultur – Musik. Irya’s Playground
Mod och vilja på scen och skiva
Irya’s Playground är Irya Gmeyer och Pange Öberg.
Efter en världsturné tillsammans med Cirkus Cirkör är de nu hemma i Sverige och släpper skivan ”The pain of letting go”. De hörs närmast i Stockholm på Södra teatern 16 maj.
Text av Georg Cederskog
Foto: Beatrice Lundborg
Publicerad 2013-04-23
Vikten av mod
Irya’s Playground har fått mycket beröm för musiken till Cirkus Cirkör. På nya skivan lämnar de manegen för elva låtar om att våga allt.
Irya’s Playground applåderades för den mångskiftande musik de gjorde till Cirkus Cirkörs föreställning
”Inside Out”. Nya skivan handlar om mod och vilja – och bandet skissar redan på en ny, kombinerad scenföreställning.
Förra albumet släpptes 2008 (och hamnade högst oväntat i soundtracket till tv-serierna ”Beverly Hills 90210” och ”Neighbors”). Därefter åkte Irya’s Playground jorden runt i tre år tillsammans med Cirkus Cirkör.
De ljudsatte föreställningen ”Inside Out” i både Nya Zeeland, USA, Kanada, halva Europa och Ryssland – och landade sedan på en leråker strax söder om Lund.
Studion som ligger där heter House On The Hill – med en blinkning till Hank Williams. Skivan som de och resten av bandet nu skapat i den heter ”The pain of letting go”. Elva låtar, ingen teatermusik. Slagverk och akustiska trummor dominerar ljudbilden. Ibland är beatsen skapade av allehanda material som fanns till hands, ibland ur annat studiogrannen och konstnären Clay Ketters verktygslåda.
Det talas ofta om rytm och rytmens effekt på oss som grundad i det hjärtljud som vi alla växt upp med. Vad fick er att bygga skivan utifrån rytm?
– Jag kan inte tänka en låt utan rytm, det måste inte vara en rytm, men i mitt huvud så finns det hela tiden, svarar Pange Öberg, basist/ låtskrivare i Irya’s Playground.
– … medan jag utgår från melodi och en känsla, kontrar sångerskan och låtskrivaren Irya Gmeyner. Stämningar.
En annan utgångspunkt för idén bakom skivan har varit att våga göra vad man vill, rent av utmana livet. Det är tankar som kretsat mycket i mitt huvud de sista åren och som återkommer i texterna.
Hon sjunger ”nothing can stop us from dancing to the beat of / your own feet, your own feet, to your own feet” i låten ”Nothing can stop us”.
Tankarna på det mod som krävs för riktigt osäkra vägval bottnar dels i föreställningen de gjorde med Cirkus Cirkör, dels i det faktum att väldigt få kan ägna sig på heltid åt sin musik. Irya Gmeyner har funderat på alternativ, andra yrken med större möjligheter till inkomster som det går att leva på.
– Men varje gång jag tänkt så har jag ändå kommit tillbaka till att jag vill fortsätta med min dröm. Det får bli vad det blir. Vi bestämde oss båda för att satsa fullt utan att tänka på konsekvenserna eller riskerna.
De talar sedan länge om något närbesläktat: Att den som vill göra musik på fullt allvar också måste skapa den med full omsorg. All energi och kärlek som stoppas in i ett låtskrivande, spelande, sjungande och inspelande hörs efteråt, när skivan är klar. Alla genvägar straffar sig.
Nu ska de ut och spela upp det som de har åstadkommit med hjälp av sådan omsorg. Att stå på scen inför en egen publik är något Irya’s Playground knappt har gjort tidigare. På sikt är det högst troligt att de återvänder till ett nytt samarbete med Cirkus Cirkör. Irya Gmeyners farmor Eva Ibottson var den prisbelönta brittiska barnförfattaren bakom bland annat boken ”The secret of platform 13” – en starkt misstänkt inspiration till tågstationsmiljön i Harry Potterserien.
När Ibottson avled hösten 2010 åkte Gmeyer och Öberg till England för att tömma huset. Ett hus sprängfyllt av föremål, konst och böcker. – Där och då i hennes hus föddes idén till en bred och musikbaserad föreställning som ska heta ”Platform 14” och utspela sig på en tågperrong i Malmö i nutid. Tanken är att den ska handla om problematiken där och fungera som en tankeställare för ungdomar och äldre, berättar Öberg.
En av föreställningens sju karaktärer har lånat mycket från Irya Gmeyners egna erfarenheter av att vara ung och nyinflyttad på den lilla orten Delsbo. En lite kaxig, avvikande, tonåring som kallades ”kackarjävel” för att hennes föräldrar kom från utlandet och aldrig hade råd att ge henne snygga kläder. – Alla flyttade sig när jag steg på skolbussen och skrek att jag hade löss. Till föreställningen har vi skapat olika karaktärer i olika åldrar och bakgrunder som ”blivit över” i samhället och som möts där på perrongen.
Ni har just gjort en skiva med elva fristående låtar. Det låter ändå som ni vill fortsätta att spela i ett större multisammanhang där olika scenuttryck möts, hybridkultur. – Jo, vi vill fortsätta att jobba med och mot teater, film, video, poesi, performance. Det är mer intressant att låta ställa musiken mot andra konstformer men nu är det vår musik vi gör.
georg.cederskog@dn.se
Fakta:
Irya’s Playground är live; Irya Gmeyer, sång, Pange Öberg, bas, Anna Jadéus, keyboard, Anna Bergvall,keyboard, John Hugardt , trummor/slagverk och Arvid Öberg, gitarr.
Inspirationskällorna bakom nya albumet är bland annat Beach House och Cat Power respektive hiphop.