Storslagen dramatik och mjuka popmelodier

April Snow: We Fucked It Up

April Snow
We Fucked It Up

Storslagen dramatik och mjuka popmelodier

GAFFA

EP / EMI/Universal
Utgivning D. 2021.02.19
Recenserad av
Simon Lundberg

Ord, och inga visor. Den andra EP:n detta år (!) från April Snow fångar utmärkt känslor av frustration, hopp och vilsenhet. Den mardrömsliknande cocktail man sveper i slutet av en relation. Titeln är verkligen en indikation på en ”in your face kind of approach.”

Men trots den domedagsliknande titeln och inledningslåten så finns det skärvor av mjuka popmelodier, filmiska ljudbilder och en röst som inte bara fångar lyssnaren. Den tvingar en att själv fundera, tänka och bli ett med detta musikaliska universum.

Bakom monokeln April Snow finns Irya Gmeyner som länge jobbat med musik för film, TV och teaterproduktioner. Kanske mest notabelt med Cirkus Cirkör och nyligen med musiken till SVT-serien Tunna Blå Linjen. Hennes bakgrund i grupper som Urga (som främst utmärkte sig med att sjunga klezmer-inspirerad musik på ett påhittat språk) och Irya’s Playground hörs knappt av nu, det är fragment av hennes dåtid.

Det filmiska behåller hon dock i dessa produktioner. En kombination av storslagen dramatik och softa syntar som skapar en nästan naturinspirerande skapelse. Det låter organiskt, och aldrig påklistrat. En del av låtarna påminner i sin uppbyggnad om andra nordiska popartister som Ane Brun och Anna Ternheim, men förblir ändå helt eget.

Fascinationen består av att det endast krävs fyra låtar för att inkapsla så många känslor. Avslutande Back In Town känns ut i varje cell i kroppen. Det är en mjuk poplåt som med hjälp av en stark textinsats och produktion får det att vattnas i ögonen på alla som kan känna igen sig. Visst är det ord, och visor, som förbereder oss på debutalbumet som kommer senare i år.