Koreografi och regi: Dag Andersson.
Cirkus Cirkör. Södra Lekplatsen, Lund

Magin ställs på sin spets

Hela tiden finns livskraften där – i briljanta cirkusnummer, i omsorgen om detaljerna och inte minst i Irya’s Playgrounds musik som med sin energi driver föreställningen framåt och bidrar både med
extravagans och vemod.

Inside Out är uppbyggd kring ett knippe färgstarka karaktärer i ett litet cirkussällskap. Fredrik Pålsson har sett Cirkus Cirkörs Inside Out.

Medan publiken hittar sina platser i det jättelika tältet på Södra Lekplatsen, bygger Fefe Deijfens konferencier en cykeldriven strömgenerator som någon måste trampa på för att strålkastarna ska tändas. Inside Out börjar med att han plockar den kostymklädde mannen Tom (Jay Gilligan) ur publiken och placerar honom på cykeln. När Tom får frågan om han tror på magi skrattar han snett och skakar på huvudet.

Inside Out är uppbyggd kring ett knippe färgstarka karaktärer i ett litet cirkussällskap där Siri Hamaris bedårande, 100-åriga lindanserskan Julia P är den stora stjärnan. Redan i första scenen faller hon död ner. Visserligen kommer hon tillbaka – bara för att dö igen – men med henne blir Inside Out lika mycket en meditation över alltings förgänglighet, som en hyllning till människans mod.

Genom Julia P:s död hamnar den stressade businesskvinnan Saga på scenen, och i en rad drömscener kastas hon och Tom in och ut ur sina kroppar. Genom stora delar av föreställningen släpar Saga på sitt eget hjärta, som hon rent bokstavligen skyddar från intrång. När föreställningen hade premiär för en vecka sedan spelades Saga av akrobaten Anna Lagerkvist, och då var det rädslan för olika faror som helt stod i centrum – en rädsla som Saga övervann på ett triumfatoriskt sätt i ett halsbrytande pål-nummer. Eftersom Lagerkvist föll så olyckligt i slutet fick föreställningen avbrytas, och nu ersätts hon av den fenomenala lindanserskan Molly Saudek.

Att ersätta en akrobat med en lindanserska får konsekvenser. Det finns ingen tydlig vändpunkt i Sagas utveckling längre, och hennes kamp mot rädslan är nu mindre konkret. Men att resultatet blir mer prövande tillför också något. Och hela tiden finns livskraften där – i briljanta cirkusnummer, i omsorgen om detaljerna och inte minst i Irya’s Playgrounds musik som med sin energi driver föreställningen framåt och bidrar både med extravagans och vemod.

Så finns magin? Under föreställningen förlorar frågan sin mening. För det är en resa som kan få den mest hårdhudade realist att medge att livet rymmer en magisk kraft – även om vi inte tror på något annat än de kroppar vi fått till låns.