Artisten bakom musiken till Tunna blå linjen gör solodebut
Artisten bakom musiken till Tunna blå linjen gör solodebut
Nästan över en natt blev soundtracket till SVT:s Tunna Blå Linjen känt. Bakom musiken står Södermalmsbon Irya Gmeyner, som nu gör solodebut under namnet April Snow.
Tunna blå linjen, SVT-serien om Malmöpolisens vardag, har tagit Sverige med storm. Ungefär lika poppis har soundtracket blivit – introlåten Urban City har toppat Spotifys lista över Sveriges mest delade låtar.
Bakom musiken står Södermalmsbon Irya Gmeyner. Att soundtracket skulle få sån genomslagskraft var hon inte beredd på.
– Jag trodde jag bara skulle få ett litet sms från mamma när serien gick, och hejarop från vänner. Jag hade inte en aning att det skulle tas emot på det här sättet. Det är superkul, säger hon.
Från Delsbo till York
I ryggen har Irya en lång karriär inom musik. Hon är uppvuxen i Delsbo i Hälsningland, där en rysk lärare lärde henne spela balalaika. När Irya vid 16 års ålder flyttade till York i England använde hon sin talang för att spela på stadens gator.
– Jag försörjde mig som gatumusiker. Det var på ett stråk där många spelade, jag var enda tjejen. Jag hade hemmagjorda dockor med mig, som dansade när jag stampade takten, säger Irya.
Iryas framträdanden var populära, men det intensiva spelandet ledde till att hon fick en inflammation i armen. Mot läkares inrådan fortsatte hon spela ändå.
– Då smällde det till ordentligt. Min läkare sa att jag aldrig skulle kunna spela balalaika igen. Då tänkte jag att mitt liv var över.
Från eget gymnasium till världsturné
Nedslagen flyttade Irya tillbaka till Sverige, till ett kollektiv i Barkarby. Istället för att bara börja gymnasiet, startade hon och jämnåriga istället ett eget. Det blev en riktig skola, där vännerna fick utlopp för sin kreativitet.
Det skulle visa sig att Iryas liv inte var över. Ur det sammanhanget föddes Cirkus Cirkör och musikgruppen Urga, där Irya var frontfigur. Nu kan Irya se tillbaka på år av världsturnéer och hundratals spelningar.
– Men efter den tiden kände jag att jag hade tappat fotfästet. Det var mycket fester, dålig mat och jag var konstant jetlaggad.
Irya kom att istället fokusera på låtskrivande, och har på senare år jobbat som filmkompositör.
2018 gjorde hon musiken till SVT:s serie Systrar 1968 tillsammans med musikern Martin Hederos. Det var efter det hon fick uppdraget att göra musik till Tunna blå linjen.
De hemmagjorda dockorna, som Irya Gmeyner fick att dansa på Yorks gator som 16-åring, hänger idag i hennes vardagsrum. Foto: Pekka Pääkkö
I sitt vardagsrum spelar Irya in demos, som jobbas om för att sedan spelas in i studio. Foto: Pekka Pääkkö
Flyger för första gången solo
Irya var frontfigur för Urga, och senare bandet Irya’s Playground, men nu är det första gången hon släpper musik som soloartist, under namnet April Snow.
– Att vara soloartist passar mig perfekt. Där får jag de bästa av båda världarna. Jag älskar att jobba med andra, så då och då gör jag samarbeten, men samtidigt får jag själv styra och ställa, säger Irya.
– Och att ha ett artistnamn gör att det inte är jag som står i centrum. Det gör att musiken kan tala för sig själv.
I våras släpptes Irya två EP:ar. En debutplatta är planerad att släppas i höst. Irya beskriver musiken på hennes första skiva som stark och känslomässig. Avskalad, men med nerv.
– Det är ganska deppiga texter, men med en glimt av hopp. Jag hoppas de som lyssnar blir berörda. Det är lågmält, men jag vill att det ska kännas under huden.
I Iryas lägenhet på Högbergsgatan pågår arbetet med den nya skivan. Här spelar Irya in snabba demos för att hitta rätt känsla och melodi. När det är gjort sticker hon ut till en mer avskild plats, gärna en stuga vid havet, för att jobba fram text och rätt uttryck. Sedan plockas musiker in.
Hur känns det att släppa en första soloplatta?
– Det känns både läskigt och spännande. Det är ett helt nytt kapitel, och jag måste toppa allt jag redan gjort, säger Irya.
Debutskivan You är planerad att släppas i mitten av oktober.