Nya musikvägar för Irya Gmeyner

Hon har skapat musiken till SVT:s hyllade dramaserie Tunna blå linjen. Nu är hon även aktuell med sitt alter ego April Snow som precis släppt två ep-skivor och har en fullängdare på väg. Irya Gmeyner vill inte begränsa sig i sitt skapande – efter en tuff skilsmässa lossnade proppen och musik fullkomligt forsade ur henne.

När livet vänds uppochner kommer vi ofta ut på andra sidan både lite starkare och modigare. Musikern, låtskrivaren, kompositören och producenten Irya Gmeyner vet mycket väl hur det är. Nydumpad efter en tuff skilsmässa, lyckades hon mitt i allt elände kanalisera all sin ilska, smärta och frustration till en ny kraft och ett alter ego föddes: April Snow.

– Det var som att proppen bara släppte. Jag och min kille spelade i samma band, Irya’s Playground, och med skilsmässan försvann ju även bandet. Men jag kände att jag inte var klar med musiken, inte på långa vägar, så det forsade musik ur mig. Vi hade varit tillsammans länge så det fanns mycket att bearbeta, berättar Irya Gmeyner.

Filmmusik

Resultatet blev en stark musikalisk relationshistoria, bestående av de två ep-skivorna Shapes of Dreams och We fucked it up samt fullängdaren You som släpps senare i år, med influenser av The xx:s lekfulla beats och Beach Houses drömska landskap. Låtarna hörs i tv-serien Tunna blå linjen om några polisers tuffa vardag i Malmö, där Irya Gmeyner även skrivit övrig musik tillsammans med Martin Hederos.

– Trots att jag var jävligt dumpad så kände jag mig stark och att jag kunde klara mig själv. Jag träffade nytt folk och fick nya kontakter som ledde till att jag även började skriva filmmusik. Det ledde i sin tur till att jag fick göra musiken till tv-serien Systrar 1968 och började jobba med Martin Hederos som jag nu också har gjort musiken till Tunna blå linjen med, säger Irya Gmeyner.

Varför blev det just April Snow?

– Jag är uppvuxen i Delsbo i Hälsingland och i april kan träden börja knoppa, solen skina och våren kännas i luften, så kan det helt plötsligt komma en snöstorm och våren känns långt borta. Det kan verkligen slå om fort. April Snow känns lite så, både bitterljuvt och hoppfullt. Precis som vädret och känslor. Det går upp och ner.

Släppte fram April Snow

Irya Gmeyner pratar varmt om sitt alter ego April Snow, nästan som om hon vore en kär vän, men säger också att det är ungefär så hon ser på henne.

– Det är otroligt skönt att kunna ta ett kliv tillbaka som Irya och släppa fram April Snow. När man skriver så personligt är det lätt att ena dagen tycka att det är jättebra för att nästa mest undra vad man håller på med. Med April Snows ögon kan jag ta ett kliv tillbaka och betrakta och applicera låtarna på vilken relationshistoria som helst, som exempelvis den som finns mellan Sara och Magnus i Tunna blå linjen. De fick mig att skriva klart låtarna. Pusselbitarna föll på plats och vart tydliga genom Sara och Magnus relationshistoria.

 

Du och din kille har ju hittat tillbaka till varandra igen, hur känns det att släppa April Snows låtar nu?

– Det känns bra, men det är klart att en del smärtsamma minnen kommer upp. Det handlar ju inte bara om en person utan om flera kärleksrelationer. En låt handlar om relationen till en stad. Som när jag själv flyttade till Malmö och försökte skapa en relation till staden. Men i början kunde jag inte lyssna på någon av låtarna utan att allt ramlade över mig.

Filmmusik

Resultatet blev en stark musikalisk relationshistoria, bestående av de två ep-skivorna Shapes of Dreams och We fucked it up samt fullängdaren You som släpps senare i år, med influenser av The xx:s lekfulla beats och Beach Houses drömska landskap. Låtarna hörs i tv-serien Tunna blå linjen om några polisers tuffa vardag i Malmö, där Irya Gmeyner även skrivit övrig musik tillsammans med Martin Hederos.

– Trots att jag var jävligt dumpad så kände jag mig stark och att jag kunde klara mig själv. Jag träffade nytt folk och fick nya kontakter som ledde till att jag även började skriva filmmusik. Det ledde i sin tur till att jag fick göra musiken till tv-serien Systrar 1968 och började jobba med Martin Hederos som jag nu också har gjort musiken till Tunna blå linjen med, säger Irya Gmeyner.

Varför blev det just April Snow?

– Jag är uppvuxen i Delsbo i Hälsingland och i april kan träden börja knoppa, solen skina och våren kännas i luften, så kan det helt plötsligt komma en snöstorm och våren känns långt borta. Det kan verkligen slå om fort. April Snow känns lite så, både bitterljuvt och hoppfullt. Precis som vädret och känslor. Det går upp och ner.

Släppte fram April Snow

Irya Gmeyner pratar varmt om sitt alter ego April Snow, nästan som om hon vore en kär vän, men säger också att det är ungefär så hon ser på henne.

– Det är otroligt skönt att kunna ta ett kliv tillbaka som Irya och släppa fram April Snow. När man skriver så personligt är det lätt att ena dagen tycka att det är jättebra för att nästa mest undra vad man håller på med. Med April Snows ögon kan jag ta ett kliv tillbaka och betrakta och applicera låtarna på vilken relationshistoria som helst, som exempelvis den som finns mellan Sara och Magnus i Tunna blå linjen. De fick mig att skriva klart låtarna. Pusselbitarna föll på plats och vart tydliga genom Sara och Magnus relationshistoria.

Du och din kille har ju hittat tillbaka till varandra igen, hur känns det att släppa April Snows låtar nu?

– Det känns bra, men det är klart att en del smärtsamma minnen kommer upp. Det handlar ju inte bara om en person utan om flera kärleksrelationer. En låt handlar om relationen till en stad. Som när jag själv flyttade till Malmö och försökte skapa en relation till staden. Men i början kunde jag inte lyssna på någon av låtarna utan att allt ramlade över mig.

Tunna blå linjen.

Foto: Linus Eklund /Anagram

Storstadsenergi

Hur resonerade du och Martin Hederos när ni tog er an jobbet att tonsätta Malmö som ni gör i Tunna blå linjen?

– Vi ville fånga en storstadsenergi, en urban känsla som finns i Malmö, där så många kulturer möts. Även om Malmö är en liten storstad så har den många likheter med både Berlin och London och just den energin ville vi åt.

Vilken var den största utmaningen?

– Att fånga hela Malmö. Malmö är så mycket. Det är inte bara Rosengård, Möllan, Ribban eller Västra hamnen. Malmö har så extremt många lager. En stor utmaning var också att det var så många tunga ämnen som togs upp. Då är det svårt att göra något glatt, det är snarare en nerv vi ville få in.

Det känns som att du alltid har haft filmmusiken naturligt i ditt skapande …

– Ja, jag har hittat rätt. Nu får alla mina uttryck äntligen ta plats. Jag älskar att sjunga i kör. Älskar pop. Älskar film- och teatermusik. Så att få utrymme och göra både April Snow, filmmusik och skriva med andra artister, det är jag väldigt tacksam för.

Spellistor till karaktärerna

Ni gjorde även spellistor till huvudkaraktärerna, vad lyssnar de egentligen på?

– Ja, jag gjorde spellistor till alla karaktärer, det var jättekul! Men ganska svårt. Om vi börjar med Sara så lyssnar hon mycket på Ane Brun och en av de större låtarna som hörs i serien, ”Shapes of Dreams”, är en duett med April Snow och Ane Brun. Men Sara lyssnar även på Annika Norlin. Hon gillar singer/songwriters med djupa texter. Magnus lyssnar mycket på Familjen som både är peppande och party med känslosamma texter.

– Leah är den karaktär som ligger närmast mig själv. Hon lyssnar på indiemusik som The xx och Billie Eilish. När det gäller Jesse så tänkte jag först Bruce Springsteen, men det kändes lite för stereotypt, så det fick bli Lana del Rey. Jag tänker att det kan vara något han lyssnat på med sin fru och nu lyssnar han på musiken och sörjer deras skilsmässa.

 

Irya Gmeyner har även gjort musik till SVT-serien Systrar.
Foto: SVT

Ledig dag

Vad händer framöver, en andra säsong av Tunna blå linjen är ju på gång …

– Jag hoppas definitivt att det blir mer till Tunna blå linjen, men jag håller även på att skriva en skiva med Joy. Sedan har jag fått fler erbjudanden att skriva musik till tv-serier och film, och håller nu på med ett projekt med Martin som jag tyvärr inte kan berätta något om. Och det hade varit kul att åka på turné med April Snow, men det vet man ju inte när det kan bli.

Ser du till att vara lite ledig också?

– Jo, nu bokar jag in en dag i veckan då jag är helt ledig. Jag vill inte hamna i läget när jag letar efter nycklar som hamnat i kylskåpet eller undrar var min mobil är samtidigt som jag pratar i den, då är det dags att tagga ner.

FAKTA

Snabbkoll på Irya Gmeyner:

Bor: Stockholm och Skåne.

Aktuell med: Sitt alter ego April Snow och ep-skivorna Shapes of Dreams och We fucked it up samt fullängdaren You som släpps senare i år. Har skrivit musiken till tv-serien Tunna blå linjen tillsammans med Martin Hederos som nu sänds på SVT. Är även initiativtagare till den ideella föreningen Gipomusic, som driver musikprojekt för unga tjejer och transpersoner, bland annat på Mejeriet i Lund.

Tidigare (i urval): Spelat i banden Urga och Irya’s Playground, varit med och startat Cirkus Cirkör med Tilde Björfors och skrivit musiken till tv-serien Systrar 1968.