Irya Gmeyner ger musikalisk stämning till ”Tunna blå linjen”

När svenska folket ska följa Malmöpolisernas vardag i SVT-dramaserien ”Tunna blå linjen” är det Irya Gmeyners musik som ljuder i bakgrunden. I vår exploderar hon i skivsläpp: ett soundtrack, två ep:s och ett eget soloalbum om en skilsmässa som lade grunden till all musik.
– Det var som att proppen gick ur och det bara rann ur mig musik, säger Irya Gmeyner.

I ett och ett halvt år har Irya Gmeyner levt med att skapa musik till “Tunna blå linjen” och nya soloplattan “You”. Att det krockade med coronapandemin var på ett sätt tur. “Jag har klarat mig bra eftersom jag gjort mycket filmmusik, men jag märker att jag tappar energi av att inte få träffa folk och kramas.”

Under sommaren och hösten 2019 var det nästan svårt som Malmöbo att inte alls stöta på inspelningarna av SVT:s nya tv-drama ”Tunna blå linjen”. Den nya polisserien följer sex Malmöpolisers vardag i allt från rutinärenden till allvarliga brott och nu är det dags för premiär. Men två dagar innan tv-premiären den 17 januari släpps soundtracket ”Thin Blue Line”. Bakom allt står den delvis Lund-Malmö-bosatta musikern och låtskrivaren Irya Gmeyner.
FAKTA
”Tunna blå linjen”

SVT-dramaserie producerad av Anagram där man får följa sex Malmöpoliser spelade av Amanda Jansson, Gizem Erdogan, Oscar Töringe, Anna Sise, Per Lasson och Sandra Stojiljkovic. Serien är skriven av Cilla Jackert som tidigare gjort bland annat tv-serien ”Spung” och filmen ”Känn ingen sorg”. Regissör är Sanna Lenken. Serien sänds i tio delar med start den 17 januari.

Om du är en av läsarna som nu säger ”vem är Irya Gmeyner?” är här en snabbrepris: Under 90-talet var hon med och startade nycirkusgruppen Cirkus Cirkör, men även det egna bandet Urga som gav ut sin musik på skivbolaget Silence Records. Hon startade ett nytt band med bland andra Bob Hund-gitarristen Conny Nimmersjö och pianisten Martin Hederos och en demo därifrån landade i några välbekanta Lundahänder: Pange Öbergs. Han fattade intresse för musiken, men ännu mer för sångerskan och de två blev ett par och hon flyttade till Lund. Pange Öberg var i många år rockklubben Mejeriets starke man och blev sedan artistbokare på United Stage. Men mötet med Irya Gmeyner innebar att han själv gav sig in på musikerbanan och bandet Irya’s Playground bildades och turnerade över hela världen.
Men det som var tänkt som en ren lekplats blev till slut en kravfylld arbetsplats och en dag sprack relationen och därmed även bandet.
– Plötsligt stod jag utan bostad, kille, band och jobb. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra. Jag köpte en lägenhet i Malmö och började leta efter en väg framåt, berättar Irya Gmeyner.
En del av lösningen var att starta musikprojektet Gipomusic på Mejeriet i Lund där hon handleder unga tjejer i sitt musikaliska skapande. Samtidigt fick hon erbjudande om att producera musik till en SVT-dokumentär, “Thomas från Klippan”. Efter att ha haft svårt att själv skapa musik ett tag fick hon fokusera på andras skapande och koppla bort sig själv.
– I Gipomusic och med filmmusik är det mycket snabba beslut, korta deadlines och magkänsla och det har varit bra för mig. Det var som att proppen gick ur och det bara rann ur mig musik, säger Irya Gmeyner.
Irya Gmeyner har tagit artistnamnet April Snow för att hon vill åt en bitterljuv känsla. ”Den där känslan i april när det är vår, men du ändå kan få snö i nacken.”
Bild: Lars Brundin
Resultatet blev ett nytt musikaliskt liv under namnet April Snow med låtar som handlar om uppbrott och att känna sig lämnad och vilja gå vidare. Den musiken kommer nu att ges ut på albumet ”You” senare i vår, men det är bara det att sedan låtarna skrevs har Irya Gmeyner och Pange Öberg hittat tillbaka till varandra. Idag bor och arbetar de i Skåne och Stockholm om vartannat.
Hur känns det att släppa något av ett skilsmässoalbum när ni är ett par igen?
– Lite konstigt är det ju för det känns så annorlunda nu mot då. Då var jag dumpad och arg, men hade en form av energi som sade ”dra åt helvete, jag klarar mig”. Sen är inte alla låtarna riktade mot Pange, utan det kan vara andra ex jag har haft. Ett av alla ”du” jag riktar mig till är faktiskt Malmö stad. Om att vilja bli en del av staden, men känna sig som en främling.
Just Malmö har blivit en viktig del i hennes skapande de senaste två åren. För två år sedan visades miniserien ”Systrar 1968” på SVT och bakom musiken till dramat stod Irya Gmeyner och pianisten Martin Hederos. Musiken prisades på nationella Ria-galan. Skånegrundade Anagram hade producerat tv-serien och när det var dags för nästa storsatsning, ”Tunna blå linjen”, gick uppdraget igen till team Gmeyner & Hederos.
– När jag fick uppdraget att skriva musiken till ”Systrar 1968” sade regissören att hon ville ha fransk pianoinspirerad musik och då ringde jag direkt till Martin. Och det funkade så jäkla bra, berättar Irya Gmeyner.
Till ”Tunna blå linjen” fick duon läsa manuset och regissören Sanna Lenken berättade att hon ville ha vemodig musik med en livslust.
En av huvudrollskaraktärerna i “Tunna blå linjen”, norrländska polisen Sara, sjunger i en kyrkokör och det fick låtskrivarna att skapa ett körverk med doft av det norrländskt ödsliga.
– Vi ville också få in en storstadskänsla där Daft Punk och Massive Attack har varit en influens. Vi ville åt en puls och en energi som driver serien framåt.
När Irya Gmeyner och Martin Hederos började skriva musiken till “Tunna blå linjen” fick de se en pilot som Anagram spelat in. “Det gjorde att vi hade karaktärerna framför oss och kunde ta oss in i deras själar. Jag fick en väldigt varm norrländsk känsla av Sara (spelad av Amanda Jansson – ljust hår i bakgrunden) eftersom jag själv är uppväxt där. Men den karaktär som blev mer av min kompis är Leah (spelad av Gizem Erdogan – i förgrunden) som har mer av en jävlaranamma-energi. Magnus (spelad av Oscar Töringe – till höger i bakgrunden) tyckte jag först väldigt illa om, men ju längre serien gick desto mer förstod jag honom. Vi gjorde faktiskt en spellista till varje karaktär och Sara exempelvis lyssnade på Ane Brun och Annika Norlin” säger Irya Gmeyner.
Bild: Linus Eklund/Anagram
Hur såg uppdraget ut?
– Dels skulle vi göra själva ”scoremusiken” och det innefattar vinjett, stämningsmusik och körverk. Sen fick vi också i uppdrag att skriva de nya låtarna som dyker upp i serien. Det kan vara popmusiken som hörs i bakgrunden i en butik eller klubbmusiken som hörs på nattklubben eller musiken som någon lyssnar på i en park, berättar Irya Gmeyner som tog hjälp av Gipomusic-tjejerna för att skriva musik till serien.
– Jag frågade vem som ville skriva en jullåt som hörs i serien eller vem som ville skriva en hiphop-låt.
Men dessutom tog hon hjälp av en rad gästartister. Joy, Mikael Wiehe, Familjen, Ane Brun, Mapei är några av artisterna som dyker upp med musik i serien.
I vår kommer skivsläppen på ett löpande band. Den 15 januari släpps både soundtrackplattan ”Thin blue line” och en April Snow-ep med namnet ”Shapes of dreams”. Den 19 februari släpps nästa ep med namnet ”We fucked it up” och i vår kommer albumet ”You”. Ep-låtarna finns alla med i ”Tunna blå linjen”, medan albumet är tänkt att stå mer för sig självt och innehåller även andra låtar.
– När allt stängde ner i mars kände jag att det var dags att ta tag i alla April Snow-låtar och bli klar med ett album. Annars hade jag suttit i tio år till, säger Irya Gmeyner.
FAKTA
”You”
Albumet är producerat och skrivet av Irya Gmeyner och ett par låtar är skrivna tillsammans med Martin Hederos, Filip Bekic och Povel Olsson som alla har medverkat som musiker på albumet. Där hörs även sångerskorna Ane Brun och Elle-Kari Larsson, cellisten Linnea Olsson, klarinettisten Bebe Risenfors och oud-spelaren Fadi Kutaini.
Hur har coronaåret påverkat dig?
– Jag har klarat mig bra eftersom jag gjort mycket filmmusik, men jag märker att jag tappar energi av att inte få träffa folk och kramas.
Ju mer Irya Gmeyner själv har sett “Tunna blå linjen” desto mer har hon gillat den. “När jag såg tionde avsnittet kände jag en stor värme i kroppen och det är en serie där man får mycket känslor för karaktärerna. Det är mycket skratt, gråt och skit under naglarna. Det är vardagsrealistisk serie där inget är förskönat.”
Bild: Lars Brundin
Kommer man att få höra April Snow live i år?
– Tanken var att göra en turné i vår, men den är redan flyttad till i höst. Så fort det är möjligt vill jag ju uppträda med låtarna och kanske då göra en större grej på en scen som Dramaten eller Malmö Live, säger Irya Gmeyner.
Innan hon själv började skriva filmmusik kunde hon bli helt tagen av musiken i “Top of the lake” eller “Twin peaks”, men hon hade inte alls samma fokus på att lyssna på musiken i alla filmer. Idag är det annorlunda och filmmusiken har blivit en väldigt viktig del av hennes skapande.
– För mig var det som att alla pusselbitar föll på plats när jag började jobba med film. Det finns utrymme att göra alltifrån körverk till konstmusik. Jag får ett helt annat spelrum.

3 VAL X 3

Irya Gmeyner väljer…

… 3 historiska förebilder

* Brittiska rocksångerskan PJ Harvey. ”Hon knockade mig helt.”

* Amerikanska soulsångerskan Irma Thomas. ”Hon var anledningen att jag började sjunga. När min musiklärare spelade upp henne bubblade det till i magen och jag fattade var min röst fanns.”

* Eurythmics-sångerskan Annie Lennox. ”En stark förebild.”

… 3 nutida inspirationskällor

* Billie Eilish. ”En av Gipo-tjejerna nämnde henne 2018. Jag är van vid att inte förstå amerikansk topplistemusik, men hon är något annat.”

* Perfume Genius. ”Älskar hans allvar och lekfullhet i produktionerna.”

* Santigold. ”Gillar hennes produktioner och uttryck”.

… 3 band som inspirerat April Snow-plattan

”Jag brukar säga att det är som att det drömska och vemodiga från Beach House möter det rytmiska från The XX samtidigt som jag haft Portishead lite i bakhuvudet”, säger Irya Gmeyner.